Határtalanul

2023.október 2-án 16 hetedikes tanulóval indultunk a Határtalanul pályázat keretében a „Körutazás Erdélyben” című kirándulásunkra. Célunk az volt, hogy kapcsolatot teremtsünk az érintett tájegységek magyarságával és erősítsük egymásban az együvé tartozást.

1. nap (október 2.) : Dunapataj-Nagylak-Arad-Déva

Reggel 6 órakor indult izgatott csapatunk a határ felé. A Nagylakon hosszú várakozás után jutottunk át Románia területére.

A déli napsütésben érkeztünk Arad főterére, a Megbékélés parkba, ahol megcsodáltuk a Szabadság-szobrot, melyet Zala György alkotott. Ezután az Aradi vértanúk emlékművénél szalagkötéssel tisztelegtünk a hősök előtt.

Az időveszteség miatt utunkat Déván folytattuk. Már messziről láttuk a szabályos kúp alakú hegyen, a Maros partján emelkedő erődítményt. A vár meghódítása után csodás látvány tárult elénk. Felidéztük Kőmíves Kelemen balladáját, gyönyörködtünk a kilátásban.

A hegyről leereszkedve a szállásra vezetett az utunk. A vacsora után sétát tettünk Déván, és megcsdáltuk a kivilágított templomokat.

2.nap (október 3.) Déva- Vajdahunyad- Nagyszeben-Kerc-Brassó- Alsócsernáton

Reggeli után Vajdahunyadra indultunk, ahol a „várak királyát” a Hunyadi-Bethlen várkastélyt látogattuk meg. Idegenvezetőnk Terebesi Robert a várban játékra hívta a gyerekeket:
-Ki találja meg leghamarabb a régi török feliratot?

Ezután Erdély szász fővárosában, Nagyszebenben tettünk egy csodálatos sétát.A várfalak között a középkorban éreztük magunkat. A Hazugok hídján átkelve kipróbáltuk, ki alatt nyikorog. Majd idegenvezetőnk elárulta a híd nevének eredetét. A Fő tér nevezetességeinek megtekintése közben hallhattunk a céhekről, a különféle mesterségekről. A helyi árusoktól megvásárolhattuk utunk első kürtöskalácsait. Külön öröm volt, hogy magyar szót hallhattunk.

Kora délután érkeztünk meg a kerci ciszcercita templom romjaihoz, mely a magyar haza legfantasztikusabb egyházi, építészeti és történelmi emlékhelyei közé tartozik.

Ezután Erdély legnagyobb szász városába, Brassóba vezetett az utunk. A máig fennmaradt bástyákat és tornyokat kerestük fel. A hatalmas, impozáns főtéren a híres Fekete templomban Európa legnagyobb középkori szőnyeggyüjteményében gyönyörködhettünk.

Indultunk Alsócsernátonra, ahol a vacsora várt minket.

3.nap  (október 4.) Alsócsernáton-Szászhermány-Sepsiszentgyörgy- Szent Anna-tó- Mohos-tőzegláp

Látogatást tettünk Székelyföld leggazdagabb skanzenjében, a Haszmann Pál Múzeumban. Ahol a legendás alapító, Haszmann Pál lánya várt minket és vezetett végig a rendkívül gazdag kiállításon.

Ezután Kovács Gyulánál és feleségénél tettünk látogatást, akik tehenészetet működtetnek, és mindent házilag igyekeznek megcsinálni, megtermelni. Rendkívül szivélyes fogadtatásban volt részünk, még kóstolót is kaptunk.

A szászhermányi szász erődtemplomba vezetett az utunk. Ez egy jó állapotban fennmaradt gótikus erődített templom.

Igyekeztünk Sepsiszentgyörgyre a Váradi József Általános Iskolába, ahol az ottani hetedik osztályosok fogadtak. Kölcsönös bemutatkozás után a gyerekek csoportokban járták be az épületeket, beszélgettek, ismerkedtek.Az ajándékcsomagunk nagy sikert aratott.

Ezután a Szent Anna-tóhoz kirándultunk. Út közben nagy örömünkre az út mellett medvét is láttunk!A krátertóhoz érve a kis kápolnánál meghallgattuk Szent Anna legendáját. A másik kráterben a Mohos-tőzegláp kialakulásáról mesélt vezetőnk, különleges és ritka növényvilágával ismerkedtünk.

Visszamentünk a szállásunkra, ahol finom vacsora várt minket.

4. nap (október 5.)    Alsócsernáton-Csíksomlyó-Mádéfalva- Békás-szoros- Gyilkos-tó

Reggeli után indultunk a csíksomlyói kegytemplomba, ahol a csodatévő , több mint 500 éves fából készült Mária szobor elé járultunk. Csíksomlyó a katolikus vallású székelyek híres Mária-kegyhelye, búcsújáróhelye . Minden pünkösdkor itt zajlik a híres csíksomlyói búcsú.A Ferences kolostor mögötti réten fakad egy forrás, melynek savanyú ásványvizét mi is megkóstoltuk.Ezt követően felsétáltunk a Csíksomlyói-nyeregbe, ahol elfogyasztottuk a hidegcsomagunkat.

Innen Mádéfalvára utaztunk.Az 1764.évi mészárlás helyén meghallgattuk a hajdani eseményeket, szalagot kötöttünk.

Ezután Erdély legnevezetesebb természeti látnivalójához, a több száz méteres sziklafalak közt kanyargó Békás-szorosba vezetett az utunk.Itt kisebb sétával gyönyörködtünk a sziklafalakban, hallgattuk a patak zubogását.Majd a szoros bejárata előtti, legendákkal övezett, hegyomlás által keletkezett Gyilkos-tónál pihenhettünk.Itt ismét lehetőség volt a híres erdélyi kürtöskalács kóstolására.

Szállásunk és vacsorán a Csíksomlyói Szent István Gyermekotthonban volt, ahol bepillantást nyertünk az otthon lakóinak életébe.

5. nap (október 6.) Csíksomlyó-Farkaslaka-Tordai sóbánya-Tordai- hasadék-Magyarfenes

Reggeli után Farkaslakára utaztunk. Tamási Áron két cserefa között lévő sírjánál tettük tiszteletünket. Felelevenítettük a legnagyobb székely népi író egyik művét az Ábel a rengetegben című alkotását.

A Tordai sóbányához érkeztünk. Ez a hely nem véletlenül lett a BBC szavazásán pár évvel ezelőtt egyike „a világ 10 legfantasztikusabb és legismeretlenebb látnivalója”. Fantasztikus élmény volt a sóbánya alján lévő tóhoz leereszkedni a sok-sok lépcsőn.

Rövid utazás után a Tordai hasadékban tettünk túrát. A túra előtt meghallgattuk Szent László legendáját, amely a hasadék kialakulásának mondabeli magyarázata. Izgalmas élmény volt a függőhidakon való átkelés, miközben alattunk a Hesdát–patak csörgedezett. A hasadék mikroklímája növényritkaságoknak ad kedvező feltételeket.

Magyarfenesre érkezve elfoglaltuk a szállást és megvacsoráztunk.

6.nap (október 7.) Magyarfenes-Kolozsvár-Körösfő-Királyhágó-Dunapataj

A bőséges reggeli után Kolozsvárra indultunk.A Házsongárdi temető mellett állt meg a buszunk, ahonnan elsétáltunk a város Fő terére. Felidéztük, milyen lehetett a középkori és a reeszánsz Kolozsvár. Megnéztük a teret meghatározó Szent Mihály templomot, mely Erdély második legnagyobb gótikus temploma. Abban a kiváltságos helyzetben volt részünk, hogy felmehettünk a templom tornyába, láttuk a hatalmas harangokat, és az alattunk elterülő várost.A téren Mátyás király lovasszobrát szalagoztuk meg. Innen továbbsétáltunk Mátyás király szülőházához,  megismerkedtünk születésének körülményeivel.

Innen Körösfőre vezetett utunk, a parkolóból rövid séta vezetett a református templomhoz. Érdekes helyi hímzésekkel díszített a templom fala, mennyezetét virágdíszes fakazetták borítják.

Utolsó megállónk a Királyhágón volt. Az Erdély kapujakénzt is emlegetett Királyhágó 582m-es magasságából gyönyörű kilátás nyílt a környékre.

Határátlépés után este fél kilencre megérkeztünk Dunapatajra.

Visszatekintve az elmúlt hétre gazdag, programokkal teli kirándulást tudhatunk magunk mögött. Mindannyiunk számára örök emlék marad.